Sunday, May 22, 2011

ayam masak kicap..

aSSalamualaikum..

SUNDAY yg busy...celik ja mata. KERJA TIME..nak overtime la arini..setengah hari dh la..celik mata nampak mak tgh siap..nak p PADANG BESAR..rombongan veteran..mak ajak ikut. tapi aku tak nak..kalau ikut boleh jugak lepas rindu zaman sekolah. sbb nk p padang besar lalu betol2 depan sekolah aku..MRSM B!! MISS SOO MUCH!! perrghh semangat ja..sshhh..JANGAN JERIT2. DIAM!

ooppsss..sory..fulamakkk..semalam macam-macam aku order suruh mak beli tu, beli nie, ish2 TERUK BETOOL..!

'satgi balik kerja masak ayam dlm peti ais tu. bdak2 nie balik sekolah stg nk makan..' amanah first mak..

'ok.....'aku jawab sambil menguap..

'buat masak kicap' mak SAMBUNG lg..

terus celik mata aku 'ha??masak kicap??' aku garu kepala tak gatal. alahai..DH LAMA aku tinggal dapur nie..ELEH MCM SELALU MASUK DAPUR..ntah reti ka tak buat masak kicap nie..ISH2..

'mak, org buat ayam masak cabai pn sodap jgak..' aku bg alasan..

'budak-budak nie tak mkn masak cabai. depa suka ayam masak kicap ja..' mak sambung..

leh..MENGADA BETOLL budak dua orang tuu..adik-adikku la.

'orang rasa mcm lupa la mcm mn nk buat..'aku bg alasan. CAKAP JALA MALAS NK MASAK KN SENANG!!

'kalau tak mau, goreng dh ayam tu..' mak bg kata putus..

oh yeah..!!hahahaha..tapi balik tgh hari tu aku masak jugak AYAM MASAK KICAP.



.

mula-mula aku gaul ayam dengan kunyit..



lepas tu goreng..



potong bawang dengan halia..


dah siap potong aku tumis..


tumis lagi..ALAMAK!! HANGIT SIKIT BAWANG..hahaha..tula sibuk dengan hp nak ambik gambar..


masuk kicap, sos tiram, gula, garam, and cili api..saja nak nampak hijau..kikiki..aku pn tak tau..maen letak ja..


and SIAPPP...ayam masak kicap yg dh berkurun ditinggalkan SKILLNYA..! errr..aku tak tau rasa apa. macam TAK JADI ja.. sebenarnya nak letak daun bawang as hiasan.kasi nampak hijau tp KOREK-KOREK dalam peti ais TAK JUMPA..dah habis kot..

comment chef wan: beliau hanya tersenyum sambil menggumam dlm hati (aku masak SEDAP LG)..

CIT!


tengah-tengah masak sambil layan lagu kt headphone, tok aku plak datang..YES! PENYELAMAT..HEHE..

'nah, sambal ikan keli..' hulur tok..








WAAAHHH..blink2 mata ku..FAVERAT NIE!! gamak kalau ayam aku tak sedap nnt ada jugak lauk back up..hehe..TENKIU TOK..I LAP U LA..

and time makan nasi tadi aku bedal sambal ikan keli tok aku..hehehe..yg sedap aku dh KEBAS tinggal ayam masak kicap yg tak sedap tu ja kt adik-adikku..HAHAHAHAHA..apa da..ZALIM PUNYA KAKAK!!

and aku TAK TAU pn masakan aku tu rasa apa.terlebih garam ka, gula ka, terover kicap ka..kikiki..TERUK PUNYA OLANG MAA..


p/s: aku rasa lepas nie cnfirm kena reject untuk calon isteri..


2 comments:

EYFAalias said...

wahhh. sedapnyaa. tp syg nya kalau eyfa yg masak mst x sedap. ahaha

ViSiTMeFaTiN@LOliPOP said...

@eyfa: sedap ke??kikiki..nampak je mcm bez tp rasanya..alahai..