Thursday, May 5, 2011

jalan jalan cari kerja..

aSSalamualaikum...

setelah 3 minggu ak jd PENANAM ANGGUR yg setia lastly arini start la journey aku n kwn aku p mencari cari keja..yela cuti 5 bulan dari dok goyang kaki goyang kepala kat rumah lebih baek aku cari isi poket..bole la jgk buat2 BERSHOPPING nnt..nak2 tyme raya nnt.ermmm 2 la pompuan yg 2 aja yg tau..dlm otak ingt SHOOOPINGGGG ja..apa daa..aiigoo..nk ambik short sem xdpt pulak nk add subjek..begini la nasib diriku yg malang..hukhukhuk..aish..tiada istilah nasib or luck ye dlm ISLAM! tp series ak sebenarnya sgt xsetuju cuti sem yg lama2 mcm nie..kasi tepu otak maa..

TARGET UTAMA kedai AVON kt Kilang Lama sbb mmbr aku nk sgt job kt sini..area2 rumah ak la..smpai2 ja kt depan kedai segan2 pulak nk masuk..ramai pulak customernya..ish MALU BERTANYA SESAT JALAN..nk keja ka x??NAK...tp klu kedai Avon msti nk ambik yg lawa2 je..siapala hamba nie kn..pas 2 xjd masuk..teruskn perjalanan g Avon kt Kulim pulak..SAMA JGK..xberani nk masuk..jenguk2 kt pintu cermin..ala..workers dy lawa2 la..mcm dh xnk pakai org ja..XJADI LG MASUK..apa la..

then, kami pn go around lg area2 pekan kulim..p tny kt KFC plak..


'dh penuh la dik.kami baru ambik 7 org baru'..

oohhh..xpe baru first try..chill ja..tgh2 hari perut lapar pulak..singgh mkn laksa kt bus stop..laksa m.cik nie sedap mmg xterkata..teringt zaman aku skolah dulu bila turun pekan Kulim cari buku2 rujukan ka apa kt gerai m.cik nie la kami lepak mkn laksa..DULU KINI DAN SELAMANYA..

perut pn da kenyang..perjuangan belum selesai..g plak kt Giant..ak mmg da lama teringin nk keja kt kedai buku HASANI tu..sbb I LOOVEE BOOKSS!! jawapan SAMA..

'kt sini xpakai orang la buat masa sekarang. try tny kt tingkat bawah kedai travel agent 2..kt situ pn HASANI punya jgk..mmg nk pakai org sbb baru bukak..'

TRAVEL AGENT?? confirm kena pandai speaking cz nk consult org pasal travel2 nie..tp lantak la.mintak jgk..walaupun english aku BERKARAT..haha..ok dh isi borang semua 

'esok kami call adik cz tunggu sy cnfirm dgn bos dulu'

owrite! xkesa....tp lawak la aku rasa if jadi travel agent..mmmmm..bayangkn (sambil tngn tongkat dagu..)

'assalamualaikum, selamat datang, kami menyediakan pakej ke Phuket dot dot dot...' 

'hye sir! we have special offer for this coming school holidays..bla..bla.bla..'

LAWAK! tp kalau dapat pn aku suka jgk cz boleh blaja consult customer..bila lg kn nk blaja benda cmni..then keluar Giant p plak cari job kt SECRET RECIPE..

JAWAPAN: 'dh ckup olang la..u nie msti belaja lg. kitaolang xmau TEMPORARY lorhh..nnt u keja sekijap saja lepas 2 belenti..

puiih..xsempat nk bukak mulut nk KELENTONG dy dh suspect dulu muka student..haiyaa..nvermind la..

then, merempit ke TESCO plak. Tesco nie baru seminggu ja bukak. nk keja dlm Tesco mmbr aku plak xnk..basic sikit katanya..xkesa la..round2 kt dlm tu, mmg byk shop yg lekat banner VACANCY! tp bila tny 'oh dh ada org la dik kertas tu saja xbuang2 lg..'

ok..no komen..round2 lg sesaja g tnya kt kiosk jual aiskrim..supervisor dy interview kami..syok jgk kalau keja kt kiosk nie..tp tunggu call dulu..then, p tnya kedai jam, kedai jual barang mainan,

'ok..nnt kami call adik'...jawapan sama..mcm xkn call ja..

jalan2 lg kt dalam Tesco..pas tu ada kedai speck buat offer.."dik check mata free dik".mmbr aku pn try la cz dy nie spesis aku jgk.mata rabun. power dia 100..rabun la tu..turn aku plak LEFT 250 RIGHT 250..BANYAK TUU..bg aku mmg banyak la..cit! power rabun aku dh naek..arrghh padan muka pemalas pakai speck..aku pakai bila depan laptop tgk movie ja n dalam clz..lgpun aku mmg dh rasa power naek cz speck yg aku pakai skrang nie KURANG MEMBANTU..

KENA BUAT BARU LA TUU...


AT LAST, tyme balik 2 singgh jgk kt kedai AVON Kilang Lama 2..masuk2 kedai ok. workers dy biasa2 saja xmcm kedai Avon yg satu lg..dh bg phone no,photostat ic then tunggu call..baru sesaat td mmbr aku dpt call panggil interview esok..xpala..rezeki hg..

fuuh..baru la aku tau betapa susahnya cari keja..nie baru temporary.nnt kalau dh grad lg susah aku rasa nk cari keja..mmbr aku 2 diploma accounting still lg dok mencari2 job..

ESOK?? Trip cari job 2..esok nk try p tgk2 kt kilang2 mn plak yg ada vacancy n rasa nk ambik aku jd workers..hahaha...huaaargggh (menguap besor)..ngantuknyew..kitew penat lew....EWWW..hahaha..no no no! dont! dont! dont! GELI YE GUNA AYAT MCM TU..XCOMEL..

adiiooss..aSSalamualaikum.....

2 comments:

radhiah isa said...

waa..nanti balik sem bln 9 bleh blanje aku ye fatin..hikhik

ViSiTMeFaTiN@LOliPOP said...

ko nk mkn pe??xpe aku belanja tp roza byr..haha..tetiba lak roza kena bayar..